blatassar.blogg.se

Hej och välkommen till min blogg. Här kommer jag skriva lite om vad som händer på uppfödningen.

Påskgodis till kaninerna

Publicerad 2015-04-02 20:59:00 i bakar,

Idag så har jag gjort lite godisrullar till kaninerna. Kollade runt lite på recept igår och hittade ett pecep som jag tyckte verkade bra. Det kommer får Kaninmagazinet. Super bra!
Lägger in det här också så ni kan läsa, har lagt till och tagit bort lite grann. :)

Ingredienser:
2 dl vetemjöl
3/3,5 dl vatten
Valfritt foder/godis (jag använde kaninblandning)
Toalettrullar (cirka 10stycken)

 
 

Redskap:

Visp, skål, plåt, bakplåtspapper, grytlapp, grytunderlägg, kastrulloch tallrik. Jag använde även ett påskägg nu till påsk! :D 

 
 
 

Gör så här:
1. Ta fram en bunke och häll i 3dl mjölet, tillsätt kallt vatten och rör om tills det inte finns några klumpar.

2. Häll ”smeten” i en kastrull och koka upp.

3.Rör om tills smeten blir tjock och kletig. Om den inte blir det kan du tillsätta cirka 0,5dl kallt vatten (ev. lite mer).

 

4. Låt smeten svalna. Ställ kastrullen i kylskåpet eller utomhus så att det svalnar (cirka 5-10 minuter).

5. Välj valfritt godis eller foder och häll upp det i en tallrik, häll upp så mycket du kan tänka dig behöver (du kan hälla tillbaka resten sendan o det skulle bli över). 


6. Ta en toalettrulle och kladda på smeten. Det ska vara ett lager runt rullen, inte för tjock och inte för tunt. Är lagret för tunt fastnar det inte och är det för tjockt är det lätt att det glider av. Rulla/tryck försiktigt sedan toarullen i fodret/godiset, så mycket som det önskas vara på.

 

7. Lägg rullarna på en plåt med bakplåtspapper i ugnen på 50 grader tills de är helt torra.
Tar ca 1 h eller lite mer beroende på hur mycket smet du hade på.

8. Låt svalna och servera!

 

 

 

Detta bör inte ges ofta. Någon gång då och då är det gott för kaninen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela